1e NFB-strandviscompetitie wedstrijd 30 maart 2024 te Hoek van Holland

Verslag 1e NFB strandviswedstrijd 2024 vervist op 30 maart ‘24 bij de WSV Hoek van Holland

Zaterdag 30 maart, de dag van de 1e NFB strandviscompetitie 2024 en te gast bij de WSV Hoek van Holland.
Dit jaar met een flinke groep deelnemers namelijk 28 teams van 5 vissers en dan ook nog eens 18 individuele vissers, dus totaal 158 deelnemers de dit jaar weer kleur gaan brengen aan deze 4 daagse competitie. Ook dit jaar voor het eerst sinds de opstart van de strandviscompetitie de deelname van 2 jeugdteams waar wij als organisatie ook heel blij mee zijn om hen in de competitie te mogen verwelkomen.

De gehele week voorafgaande aan deze wedstrijd was het weer eens lopen tobben over de weersverwachtingen; veel regen en mogelijk ook veel wind voor de zaterdag waar in deze wedstrijd zo gaan plaatsvinden maakten dit toch wel tot een nerveuze start van de 2024 competitie. Uiteindelijk zou het een kletsnatte dag gaan worden waar de regen onophoudend op de deelnemers neerdaalde en dat gecombineerd met een lage temperatuur maakten dit toch wel een heel speciale visactiviteit met kouwe klauwen als extra traktatie.

Om 06:45 uur met de bus aangekomen op het parkeerterrein bij het clubhuis en waar het al redelijk druk was en al heel snel drukker en drukker werd, dus maar snel een kop koffie gehaald. Vandaag heeft de WSV weer een aantal controleurs kunnen charteren, dus de deelnemers kunnen zich helemaal storten op het vangen van vis.

Na een eerste welkomstwoord van de Marco de voorzitter van de HWSV gaat de microfoon naar de wedstrijdleider die nog wat informatie verstrekt aan de aanwezigen over hoe er uitgezet is (A naar links en de rest naar rechts), dat er vandaag controleurs in de 5 vakken zullen lopen en uiteraard dat er tractorvervoer zal zijn die ook weer helemaal terug bij het clubhuis zullen komen zolang nog niet iedereen op zijn stek is afgezet. Eenmaal op het strand aangekomen zou blijken dat vak A en B naar links waren uitgezet en wat dus voor een aantal onfortuinlijke vissers die naar hun plek in B waren gelopen dus opnieuw de spullen moest oppakken om te verkassen.

Met een beetje branding en een weinig wind uit zee is het samenspel waar vandaag de vis moet worden gevangen. De vangstberichten vanuit eerder vissessies uit voorgaande weken waren zeker niet erg positief dus enige twijfel over mogelijke tegenvalede vangsten leefden zeker onder de deelnemers. Het startsein klinkt om 09:00 uur en een groot aantal vissers beginnen wat onder het strand te vissen op ongeveer 20 – 35 meter… en eens kijken of de botten willen bijten. Maar zo zijn er ook die gaan vissen op zo groot mogelijke grote afstand voor een mogelijke schar en /of wijting…!?

Deze wedstrijd sta ik in vak C het vak waar ik al heel snel 2 kleine botjes op het strand mocht landen, het recept van de dag:  lange en zeker niet te dikke sneuen en vissen met een ‘portugees’ die mij tot driemaal toe 2 botjes zou doen opleveren. Maar ook om mij heen waren er toch die regelmatig een visje wisten te scoren en uiteindelijk zou bij de uitslag blijken dat er niet minder dan 593 vissen met een totale lengte van 11,116 meter waren gevangen. Veelal botjes en botten maar toch ook mooie zeebaarzen tot wel 49 cm. groot.

Achteraf zou ook blijken dat de vakken A en B absoluut de mindere vakken van deze dag waren en Vak E absoluut het beste vak van de dag. In vak E ving een visser  gemiddeld  6,4 vissen(!)  meer dan in vak A. Een wel heel serieus verschil en wat ook zo blijken uit het grote aantal ‘nullen’ van 10 in vak A terwijl de vakken C, D slechts 1 ‘nul’ lieten zien en in Vak E geen enkele ‘nul’.

Bij de individuelen wist Ed v.d. Vegt van De Slufter-HSV Groot Rotterdam in vak E niet minder dan 323cm, met 17 vissen te vangen, gevolgd op een 2e plaats Bert Heukels van NoordWest 9 met 224 cm en 12 vissen in vak C en op de derde plaats eindigde Jan Stam in vak D van De Slufter-HSV Groot Rotterdam met 189 cm en 10  vissen!

Uitslag beste 10 vissers individueel;

Uitslag beste 5 Korpsen; Bij de teams was er een mooie winst voor het Xseaben Team1 gevolgd door het Slufter Vrienden Team, beiden van De Slufter-HSV Groot Rotterdam van en op de 3e plaats het team 1 van Yuki Krover Van de Hoekse strandvissers.

Uitslag beste 5 verenigingen;
Bij de verenigingen wist  De Slufter-HSV Gr-R'dam de wedstrijd  ruim te winnen, met De Sportvisser Noordwijk  als 2e en de Hoekse strandvissers als 3e de wedstijd af te ronden.  Op de 4e plaats NoordWest 9 en op een 5e plaats WSN ‘sGravenzande.

Alle deelnemers , wij zien jullie allen weer graag terug op zaterdag 11mei voor de 2e NFB competitiewedstrijd van dit jaar op het strand van  Terheijde aan Zee!

De wedstrijdleider.

Volgende wedstrijden zijn op:

2e wedstrijd : HSV De Zeebootvissers Terheijde aan Zee 11 mei 2024

3e wedstrijd : HSV Brittenburgh,Katwijk aan Zee , 14 september 2024