Hoekse Strandvissers onderdeel van 'Ook van jouw'

Rotterdam starten in 2021 een onderzoek naar een nieuwe stadsmuseale functie (NSF) dit resulteerde in een rapport getiteld ‘Ook van Jou!’.

‘Ook van Jou’ is het verhaal van de stad van en voor alle Rotterdammers. Zie ook https://ookvanjou.nl/. De titel ‘Ook van Jou’ verwoordt de ambitie om tot een museum te komen waar elke Rotterdammer zich onderdeel van voelt.  Het refereert aan het verhaal van de stad, de discussie erover én aan de Collectie Rotterdam. Rotterdam heeft schatkamers vol schilderijen, foto’s, objecten en monumenten.  Ze vertellen het verhaal van Rotterdam, en dat gaat ook over jou!

In samenwerking met Flowerdales Agency vroeg ‘Ook van jou!’ elf Rotterdamse fotografen te reageren op de Stadscollectie Rotterdam. Welke associaties hebben zij bij de collectiestukken? Elke fotograaf kreeg één collectiestuk toegewezen en elke fotograaf reageert daarop vanuit diens eigen achtergrond. Het resultaat? Elf unieke en persoonlijke perspectieven op en verbeeldingen van belangrijke stadscollectie-objecten, te zien in Rotterdam vanaf december 2023.

Fotograaf Peter de Krom kreeg een 17e eeuwse figuurtegel uit de Stadscollectie Rotterdam toegewezen. Daarop is een visser te zien die zojuist een vis gevangen heeft. Welke associaties roept dit bij Peter op? En welk beeld maakt hij, in reactie op deze blauw-witte tegel?

Peter zocht contact met de HWSV en ging mee op pad tijdens een van onze ochtend wedstrijden. Dit resulteerde in onderstaande foto’s.

Zijn verhaal is ook te vinden op https://ookvanjou.nl/stadscollectiexfotograaf/stadscollectie-x-peter-de-krom/