Mysterieuze vis redt wedstrijddag van Hoekse strandvissers

Het was een mooie vis van 45 centimeter lang. Maar wat was het? Geen zeebaars, wijting of gul, die wel vaker worden gevangen bij de strandviswedstrijden van de Hoekse Watersportvereniging. Het uploaden van een foto van de gevangen vis in een speciale app bracht duidelijkheid: het was een Noordzeehouting. Met deze vangst won Joop van Klaveren op zondag 13 februari 2022 de zevende wedstrijd van de wintercompetitie en redde daarmee een verder teleurstellende visdag.

Er werden die dag namelijk naast de Noordzeehouting maar drie platvisjes gevangen. Evert Hoefnagel bezette met twee vissen met een totale lengte van 36 centimeter de tweede plaats en Leo van Breugel behaalde met een botje van 14 centimeter toch de derde plaats. Alle andere vissers hielden de nul. Voor een voetbalkeeper een mooi resultaat, maar niet voor een strandvisser.

Harde wind en veel natuurlijk voedsel
Wellicht dat de recente stormen en de harde wind op de wedstrijddag redenen waren voor de afwezigheid van de vis. Ook was er door de stormen zo veel natuurlijk voedsel losgekomen dat de zeepieren van de Hoekse vissers de vissen waarschijnlijk niet konden bekoren. Gelukkig bleef het wel droog en liet de zon zich af en toe nog even zien. De vissers hielden de moed erin en met een drankje en een broodje bal werd de wedstrijddag positief afgesloten.

Bijzonderheid
De door Joop gevangen Noordzeehouting is zeker een bijzonderheid. Het is een zeevis die in zoetwater paait. In Nederland was de vis vrijwel uitgestorven maar door het uitzetten van jonge vissen in Denemarken en in de Rijn maakte de Noordzeehouting een bescheiden comeback. Het is een beschermde vissoort. Nadat de gevangen vis was opgemeten, werd die dan ook weer voorzichtig teruggezet in zee.

Klik hier voor de tussenstand.