Hoekse Watersport Vereniging
YouTubeFacebook

Gezamenlijke strandviswedstrijd HWSV en de Slufter

Henk Baars was letterlijk en figuurlijk de grote man bij de gezamenlijke strandviswedstrijd van de Hoekse Watersport Vereniging (HWSV) en de Slufter op zondag 19 maart 2023. Waar de meesten van de ruim 30 aanwezige vissers één of twee vissen wisten te vangen, landde Henk maar liefst negen vissen met een totale lengte van 239 centimeter. Daarmee werd hij de absolute winnaar van deze wedstrijd.

Goede voorbereidingen
Het was een drukke dag voor de HWSV. Al vanaf 07.00 uur meldden de eerste vissers zich. Dankzij de inzet van Teun Krijthe, die zorgde voor de koffie, en van Armand Ottenvanger en Sacha Larson, die hielpen met het uitzetten van de bordjes voor de visplaatsen, liepen de voorbereidingen gesmeerd. Om 08.00 uur was de loting voor de plaatsing van de vissers en daarna werd iedereen naar zijn of haar stek gebracht. Het viel op dat de vissers van de Slufter soms met een indrukwekkende uitrusting aankwamen. Het waren duidelijk vissers met veel ervaring en passie voor de sport. Precies om 09.00 uur klonk het beginsignaal en ging iedereen vol goede moed van start.

Lekkere visdag
De hele ochtend bleef het droog en met weinig wind en een redelijke temperatuur werd het best een lekkere visdag. Aan het begin van de middag brak zelfs de zon nog even door. We visten met opkomend water. Al spoedig kwam er hier en daar een vis aan land, maar voor de meeste vissers bleef het bij een paar platvissen en incidenteel een zeebaars.

Verbazing en bewondering
De strijd tussen de twee verenigingen werd beslist in het voordeel van de Slufter, hoewel de HWSV zeker goed partij gaf. Maar de algehele winnaar van de dag was HWSV-visser Henk Baars, die met negen vissen de concurrentie ruim voor bleef. Henk stond ongeveer midden in het parcours. De vissers naast hem keken met verbazing en bewondering hoe hij de ene na de andere platvis aan land sleepte.

Prijzen voor de Slufter
De tweede plaats in de algehele rangschikking was voor Gerrit Hokke van de Slufter met zeven vissen. De kanjerpot ging ook naar een visser van de Slufter. Americo Olivieri zorgde met een zeebaars van 42 centimeter voor de grootste vis van de dag.
De wedstrijd telde ook voor de eigen HSWV-wintercompetitie. Na winnaar Henk Baars, eindigde Gerrit van den Akker op de tweede plaats en Evert Hoefnagel finishte als derde.

Geslaagde dag

Na de wedstrijd was het goed toeven in de kantine. Het barteam, Linda Ottevanger, Jaap Timmers en Wim van den Heerik, stond klaar om iedereen van een drankje en een hapje te voorzien. Fijn dat zij er waren en een belangrijke bijdrage leverden aan het welslagen van de dag.
Bij de prijsuitreiking werden niet alleen de winnaars in het zonnetje gezet. Er werden ook een paar prijzen verloot zodat enkele vissers die niet in de top waren geëindigd, toch iets mochten uitzoeken van de prijstafel. Een leuk aspect van deze dag was dat er een plezierig contact was tussen de vissers van beide verenigingen. Er werden langs de waterlijn en in de kantine heel wat ervaringen en vis tips uitgewisseld. Uiteindelijk ging iedereen tevreden huiswaarts en kan de HWSV terugzien op een geslaagde strandvisdag.

De winnaar Henk Baars