Winnaar van wintercompetitie strandvissen Henk Baars

“Het is 50% kunde en 50% geluk”, zegt Henk Baars als we hem vragen hoe hij de wintercompetitie strandvissen van de Hoekse Watersport Vereniging heeft gewonnen. Maandelijks stonden de vissers op een zondagochtend langs het Hoekse strand om vooral platvis en af en toe een zeebaars te vangen. Tot op het laatst was de competitie bijzonder spannend, maar uiteindelijk kwam Henk als winnaar uit de bus.

Bij elke wedstrijd wordt de lengte van de gevangen vis opgemeten. Wie de meeste centimeters vis heeft, wint de wedstijd en krijgt de meeste punten. De beste zes resultaten tellen mee voor de competitie. Henk Baars had evenveel punten als Evert Hoefnagel, maar omdat Henk tijdens de zes wedstrijden die meetelden, meer centimeters vis had gevangen dan Evert, werd hij de winnaar.
“Het was een grote verrassing dat ik de competitie won”, zegt Henk, “maar ik ben er wel trots op.” Als prijs kreeg hij een rol met 1.000 meter visdraad en een fraaie bos bloemen. De grootste vis die hij dit seizoen ving, was een zeebaars van 53 centimeter. “Die hebben we heerlijk opgegeten.”

Onderhoudsmonteur bij de Woningbouw
Henk (57) is geboren en getogen in Haarlem. Omdat zijn vader in ’s-Gravenzande werkte, kwam hij in het Westland terecht. Hij woonde in verschillende plaatsen in de regio en kwam zo ook in Hoek van Holland. Hij ging er in 1995 als allround onderhoudsmonteur werken bij de Woningbouw. Daar leerde hij Elma kennen, die er op kantoor werkte. Twee jaar later trouwden zij.

Hengel van 300 euro
Vissen heeft Henk van jongs af aan gedaan. “Vroeger vooral op karpers. Ik heb nachten doorgebracht in zo’n tentje met hengels uitgerust met piepers. Dat doe ik nu niet meer. Soms vis ik nog wel eens met een stukje aardappel op karpers in de sloot bij ons huis, maar strandvissen is toch wel mijn passie geworden.” Henk heeft een volkstuin die grenst aan de tuin van Gerrit van den Akker. Gerrit maakte hem enthousiast om mee te gaan strandvissen. “Dat is nu drie jaar geleden”, zegt Henk. Ik ging eerst eens kijken of het beviel. Later heb ik een goede hengel gekocht van ongeveer 300 euro. Dat is best een flink bedrag, maar er zijn collega’s die met een stok van wel 1.000 euro aan het strand staan.”

Kijken naar wat nog wel kan
“Met goede mensen heerlijk aan het strand vissen en een beetje kletsen met elkaar is waarom ik met plezier lid ben van de afdeling Strandvissen van de HWSV”, vertelt Henk. Hij voelt zich er welkom en begrepen, iets wat elders in de maatschappij niet altijd het geval is. In 2000 kreeg Henk namelijk een ernstige beroerte, gevolgd door een aantal kleinere. Die zetten zijn leven volledig op zijn kop. Lezen en schrijven gaan niet meer en praten kost soms moeite. “Je merkt dat niet iedereen even veel geduld heeft. Omdat ik met mijn rechterhand nog maar weinig kon doen, kon ik nog maar een beperkt aantal uren werken. Dat werd steeds zwaarder en nu ben ik volledig gestopt met werken. Maar ik kijk altijd naar wat er nog wel kan en vissen is een van de dingen waar ik plezier aan beleef.”

Geen geheim
Dat vissen kan hij dus heel goed. Heeft hij een bepaald geheim waardoor hij competitiewinnaar is geworden? ”Nee hoor”, zegt hij beslist. Ik heb geen bijzonder materiaal en gebruik geen speciaal aas. Je moet de zee een beetje kunnen lezen. Vaak loop ik met onze honden langs het strand en dan kijk ik waar de zandbanken zich bevinden. Je moet zorgen dat je tussen of over die banken heen gooit.” Ver genoeg gooien is volgens Henk meer een kwestie van souplesse en techniek dan van kracht. “Je moet het veel oefenen. En als ik vijf minuten geen actie heb gezien op mijn hengeltop draai ik de lijn een

klein stukje in, zodat het aas in beweging is. Maar ach, alle ervaren vissers weten dit soort dingetjes wel. Je leert ze vanzelf”.

Competitief
Was Henk gespannen voor de ontknoping van de wintercompetitie. “Nee, niet echt”, zegt Henk. Maar nu grijpt Elma in. “Leugenaar”, lacht ze, “je bent juist hartstikke competitief.” “Ja”, moet Henk wel bekennen, “als ik iets doe, wil ik het goed doen en dan wil ik wel winnen ook. Maar als ik weet dat ik mijn best heb gedaan en ergens in de middenmoot eindig, dan is het ook goed. Ik ben een echt natuurmens. Ik hou van de zee en het strand en het is heerlijk om daar te vissen. Dan geniet ik volop”

“Als ik iets doe, wil ik het goed doen.”